12 روش رفع مشکل قطع شدن وای فای در اندروید گوشی یا تبلت

اگر تلفن هوشمند یا تبلت اندرویدی خود را به Wi-Fi متصل کنید، میتوانید بدون اتصال داده تلفن همراه از اینترنت لذت ببرید.
با این حال، حتی اگر بتوانید به طور معمول به یک شبکه Wi-Fi متصل شوید، ممکن است بدون اطلاع قبلی قطع شود یا ممکن است به دلیل اتصال و قطع مکرر ناپایدار شود.
این مقاله به شما معرفی میکند که وقتی Wi-Fi به طور مکرر در اندروید قطع میشود چه باید کرد.
چرا Wifi در اندروید قطع میشود؟ تکنیکهای رفع قطع شدن Wifi در اندروید
روش 1: دستگاه را راهاندازی مجدد کنید
ممکن است موردی وجود داشته باشد که به دلیل یک مشکل موقت سیستم در اندروید، وای فای به طور خودکار قطع شود، دوباره وصل شود و قطع شود.
بنابراین ابتدا دستگاه اندرویدی خود را ریستارت کنید و ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. راهاندازی مجدد دستگاه تمام خطاهای سیستم را بازنشانی میکند و به شما امکان میدهد دوباره به WiFi متصل شوید.
اگر راهاندازی مجدد دستگاه اندرویدی مشکل وای فای را حل نکرد، به راهحل بعدی بروید.
روش 2: دستگاه خود را به یک روتر WiFi نزدیک کنید
وقتی از روتر وای فای دور میشوید، قدرت سیگنال WiFi ضعیفتر میشود و اتصال ناپایدار میشود.
بنابراین، اگر دستگاه اندرویدی و روتر وای فای شما از یکدیگر دور هستند، در حالی که دستگاه را نزدیک نگه دارید، بررسی کنید که آیا وای فای قطع شده است یا خیر.
اگر با جابجایی دستگاه به روتر WiFi مشکل حل شود، سیگنال WiFi ممکن است ضعیف باشد. مکان روتر را جابهجا کنید یا یک تکرارکننده WiFi نصب کنید.
اگر وای فای قطع شد، حتی اگر دستگاه را به روتر وای فای نزدیک کنید، به راهحل بعدی بروید.
روش 3: حذف و پیکربندی مجدد تنظیمات اتصال WiFi
ممکن است موردی وجود داشته باشد که به دلیل برخی مشکلات در تنظیمات اتصال WiFi، وای فای دستگاه اندرویدی شما بهطور خودکار قطع شود.
بنابراین، حذف و سپس پیکربندی مجدد تنظیمات اتصال WiFi ممکن است مشکل را برطرف کند. برای پیکربندی مجدد وای فای، مراحل زیر را دنبال کنید.
- برنامه تنظیمات را اجرا کنید.
- روی “شبکه و اینترنت (یا اتصال)” کلیک کنید.
- روی “WiFi” کلیک کنید.
- از منوی WiFi، روی «SSID for WiFi problem» کلیک کرده یا نگه دارید.
- روی “Delete settings” کلیک کنید.
- به صفحه منوی WiFi برگردید و روی “WiFi SSID” کلیک کنید.
- رمز عبور WiFi را وارد کرده و روی Connect کلیک کنید.
با استفاده از روش فوق، می توانید WiFi را مجدداً پیکربندی کنید. پس از تنظیم مجدد و اتصال به وای فای به طور معمول، بررسی کنید که آیا اتصال قطع نشده است.
اگر پس از تنظیم مجدد وای فای همچنان به اتصال و قطع ارتباط ادامه می دهید، به راه حل بعدی بروید.
روش 4: اتصال WiFi را در حالت خواب نگه داشته اید
ممکن است مواردی وجود داشته باشد که اتصال و قطع اتصال تکرار شود. زیرا تنظیمات Android طوری تنظیم شده است که WiFi را در حین خواب قطع کند.
بنابراین، تغییر تنظیمات برای متصل نگه داشتن WiFi در حالت بیکار ممکن است مشکل را برطرف کند. برای متصل نگه داشتن وای فای در هنگام خواب، مراحل زیر را دنبال کنید.
- تنظیمات را باز کنید”.
- روی “شبکه و اینترنت” کلیک کنید.
- روی “WiFi” کلیک کنید.
- روی “WiFi settings” ضربه بزنید.
- روی “WiFi connection in sleep” کلیک کنید و “Keep connected” را انتخاب کنید.
برای دستگاه گلکسی، “اتصال” -> “Wi-Fi” -> “Wi-Fi power-saving mode” را به “خاموش” تغییر دهید.
با انجام مراحل فوق، میتوانید اتصال وای فای را حتی زمانی که خواب هستید حفظ کنید. اگر میتوانید تنظیمات را تغییر دهید، لطفاً بررسی کنید که آیا مشکل قطع وای فای حل شده است.
روش 5: ویژگی انتخاب خودکار WiFi را خاموش کنید
برخی از دستگاههای اندرویدی دارای ویژگی هستند که به طور خودکار بهترین شبکه WiFi را تعیین میکند. به دلیل این عملکرد، WiFi ممکن است به دستگاه موردنظر و نزدیکتر، متصل باشد یا متصل نباشد.
بنابراین، تنظیمات عملکرد انتخاب خودکار WiFi را بررسی کنید و در صورت فعال بودن، آن را غیرفعال کنید.
برای خاموش کردن ویژگی انتخاب خودکار WiFi، مراحل زیر را دنبال کنید.
- تنظیمات را باز کنید”.
- روی “Network and Internet” کلیک کنید.
- روی “WiFi” کلیک کنید.
- روی «WiFi Assistant» کلیک کنید.
- سوئیچ «Automatically select the best WiFi» را به خاموش تغییر دهید.
اگر مورد را پیدا نکردید، راهحل دیگری را امتحان کنید زیرا این ویژگی را ندارد.
اگر میتوانید ویژگی انتخاب خودکار WiFi را خاموش کنید، بررسی کنید که آیا مشکل قطع وای فای حل شده است یا خیر.
روش 6: برای تغییر به داده تلفن همراه، عملکرد را خاموش کنید
بسته به دستگاه Android، عملکردی برای جابجایی خودکار به اتصال داده تلفن همراه در صورت ضعیف بودن سیگنال WiFi اجرا میشود.
به دلیل این عملکرد، این امکان وجود دارد که WiFi در زمانبندی ناخواسته قطع شود.
بنابراین، لطفاً عملکرد سوئیچ به داده تلفن همراه را غیرفعال کنید و ببینید آیا مشکل WiFi بهبودیافته است یا خیر. روال خاص به شرح زیر است.
- تنظیمات را باز کنید.
- روی “Network and Internet” کلیک کنید.
- روی “WiFi” کلیک کنید.
- روی “WiFi settings” ضربه بزنید.
- کلید «Switch to mobile data» را به «Off» تغییر دهید.
بسته به مدل، نامهایی مانند «automatic network switching» و «smart network switching» ممکن است متفاوت باشد.
اگر میتوانید قابلیت جابهجایی به داده تلفن همراه را خاموش کنید، بررسی کنید که آیا اتصال WiFi دیگر قطع نیست.
روش 7: اتصال غیرضروری خودکار وای فای را غیرفعال/حذف کنید
ممکن است به دلیل چندین تنظیمات WiFi در دستگاه Android شما، وای فای متصل قطع شده و به وای فای دیگری تبدیل شود.
اگر چندین تنظیمات WiFi در دستگاه Android خود داشته باشید، به خصوص در محیطی با چندین شبکه WiFi در یک مکان، ممکن است این مشکل رخ دهد.
بنابراین، غیرفعال کردن اتصال خودکار غیر ضروری WiFi یا حذف تنظیمات ممکن است مشکل قطع وای فای را حل کند.
برای غیرفعال کردن اتصال خودکار unnecessary Wi-Fi یا حذف تنظیمات WiFi، مراحل زیر را دنبال کنید.
- برنامه تنظیمات را اجرا کنید.
- روی “Network and Internet (or Connection)” کلیک کنید.
- روی “WiFi” کلیک کنید.
- روی “WiFi settings” ضربه بزنید.
- روی Saved Networks ضربه بزنید.
- از منوی وای فای، بر روی “Unnecessary WiFi SSID” کلیک کنید.
- روی «Detailed settings» کلیک کنید و تیک «Automatic connection» را بردارید.
- اگر تنظیمات unnecessary Wi-Fi زیادی وجود دارد، همین روند را برای همه شبکههای وای فای انجام دهید.
اگر میتوانید اتصال خودکار unnecessary Wi-Fi را غیرفعال کنید یا تنظیمات را حذف کنید، لطفاً بررسی کنید که آیا مشکل قطع وای فای حل شده است.
روش 8: حالت صرفهجویی در انرژی WiFi را غیرفعال کنید
اگر از مدل Galaxy استفاده میکنید، ممکن است به دلیل حالت صرفهجویی در مصرف انرژی WiFi، مکرراً وایفای متصل و قطع شود.
بنابراین، لطفاً حالت صرفهجویی در انرژی WiFi را لغو کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است. برای لغو حالت صرفهجویی در انرژی WiFi، مراحل زیر را دنبال کنید.
- برنامه تلفن را اجرا کنید.
- *#0011# را وارد کنید.
- هنگامی که منو نمایش داده شد، روی “WiFi” ضربه بزنید.
- حالت WiFi Power Save Mode (صرفهجویی در مصرف انرژی وای فای) را روی حالت خاموش قرار دهید.
با دنبال کردن روش فوق میتوانید حالت صرفهجویی در انرژی WiFi را لغو کنید. اگر میتوانید تنظیمات را تغییر دهید، لطفاً بررسی کنید که آیا مشکل قطع وای فای حل شده است.
روش 9: فرکانس WiFi را تغییر دهید
بسته به محیط، تغییر فرکانس WiFi (2.4GHz/5.0GHz) ممکن است مشکل قطع اتصال WiFi را بهبود بخشد.
وای فای 2.4 گیگاهرتز در برابر موانعی مانند دیوارها قوی است و وای فای 5.0 گیگاهرتز در برابر تداخل امواج رادیویی قوی است.
بنابراین سعی کنید به شبکه وای فای با فرکانس متفاوتی نسبت به شبکهای که در حال حاضر به آن متصل هستید متصل شوید. با این حال، برای امتحان این روش، روتر WiFi شما باید از فرکانسهای متعدد پشتیبانی کند.
برای تغییر فرکانس وای فای، مراحل زیر را دنبال کنید.
- تنظیمات را باز کنید”.
- روی “Network and Internet” کلیک کنید.
- روی “WiFi” کلیک کنید.
- وقتی لیست WiFi نمایش داده شد، روی «یک شبکه وای فای دیگر که با همان SSID شبکه وای فای متصل شروع میشود» کلیک کنید.
- رمز عبور WiFi را وارد کرده و روی Connect کلیک کنید.
با استفاده از روش فوق، میتوانید به یک شبکه WiFi با فرکانس دیگری متصل شوید. اگر میتوانید WiFi را تغییر دهید تا به آن متصل شوید، بررسی کنید که آیا اتصال قطع نشده است.
اگر فرکانس وای فای را تغییر دادید و مشکل حل شد، «اقدام 7: غیرفعال کردن/حذف اتصال خودکار unnecessary Wi-Fi» بهطوریکه به طور خودکار به فرکانس وای فای دیگری متصل نشوید. توصیه میشود با همین روش وای فای را در فرکانس دیگری غیرفعال یا حذف کنید.
روش 10: در حالت ایمن شروع کنید و برنامه را غیرفعال کنید
مواردی وجود دارد که به دلیل برنامه تنظیم اولویت WiFi یا برنامه VPN نصب شده در دستگاه Android شما، وای فای قطع میشود.
بنابراین، لطفاً بررسی کنید که آیا اتصال WiFi در حالت آفلاین است یا خیر.
برای راهاندازی اندروید در حالت ایمن مراحل زیر را دنبال کنید.
- دکمه پاور (power button) را روی دستگاه خود فشار دهید و نگه دارید.
- هنگامی که لیست پخش نمایش داده شد، “(Turn off power) خاموش کردن” را فشار داده و نگه دارید.
- هنگامی که پیام “Restart and change to safe mode” ظاهر شد، روی OK کلیک کنید.
- راهاندازی مجدد میشود و به حالت ایمن میرود.
حالت ایمن پس از راهاندازی مجدد عادی لغو شد.
اگر میتوانید اندروید را در حالت امن راهاندازی کنید، بررسی کنید که آیا اتصال WiFi به طور خودکار قطع شده است یا خیر. اگر در حالت ایمن بهینهسازی کنید، میتوانید تشخیص دهید که برنامه نصبشده مشکلی دارد.
اگر مشکوک هستید که مشکلی در برنامه شما وجود دارد، سعی کنید برنامههای مشکوک را غیرفعال یا حذف کنید تا ببینید آیا مشکل WiFi برطرف میشود یا خیر.
روش 11: تنظیمات شبکه را بازنشانی کنید
اگر راه حلهای بالا مشکل قطع وای فای را حل نکرد، بلافاصله تنظیمات شبکه اندروید را بازنشانی کنید.
با این حال، به یاد داشته باشید که تنظیم مجدد تنظیمات شبکه، تمام تنظیمات شبکه مانند WiFi، APN و بلوتوث را به حالت اولیه باز میگرداند.
برای بازنشانی تنظیمات شبکه:
- تنظیمات را باز کنید”.
- روی «System (or device information)» کلیک کنید.
- روی Reset Options (یا Reset) کلیک کنید.
- روی بازنشانی تنظیمات شبکه (reset WiFi, mobile, Bluetooth) ضربه بزنید.
- روی “تنظیم مجدد تنظیمات (Reset settings)” کلیک کنید.
این مراحل تنظیمات شبکه را در دستگاه اندرویدی شما بازنشانی میکند. تنظیمات لازم شبکه مانند WiFi را انجام دهید، سپس بررسی کنید که آیا مشکل قطع وای فای حل شده است یا خیر.
روش 12: رسیدگی به مشکل روتر
اگر همه راهحلها به شما کمک نمیکنند، ممکن است مشکلی در روتر WiFi شما وجود داشته باشد، نه دستگاه Android شما.
بنابراین، لطفاً روتر WiFi خود را یکباره راهاندازی مجدد کنید و ببینید آیا مشکل قطع وای فای دستگاه اندروید حل شده است یا خیر.
در این مطلب در مورد انواع راههای رفع اشکال قطع شدن فلان در اندروید توضیح دادیم. اگر شما هم روشی برای انجام این کار دارید، میتوانید در بخش دیدگاه برای ما ارسال فرمایید.
بیشتر ببینید: